Gambar Pilihan

Wednesday 3 June 2015

AINI KATERING WARISAN TURUN TEMURUN

Disediakan oleh
AHMAD FAMIN BIN NAZRI



Perniagaan katering kini berkembang maju seumpama bak cendawan tumbuh selepas hujan. 
Ros Aini Binti Hj Azhar merupakan seorang usahawan katering yang semakin menempa nama di negeri Cik Siti Wan Kembang.  Perniagaan yang bermula pada tahun 1998 dahulunya di urus oleh bapa beliau Hj Azhar Bin Mohd Noor.  Selepas Hj Azhar meninggal dunia pada tahun 2012, warisan ini telah diambil alih oleh Ros Aini yang menjadi pewaris kepada perusahaan ini.

PERKHIDMATAN

Perkhidmatan yang disediakan oleh Aini Katering mendapat permintaan tinggi pelanggan terutama di bandar Kota Bharu.

Seperti juga perniagaan lain, perkhidmatan catering juga mneghadapi cabaran tersendiri.  Saya pernah diherdik dan dimarahi oleh pelanggan tetapi setiap ketidakpuasan hati mereka akan cuba diperbaiki walaupun ada ketikanya saya seakan-akan hilang semangat mendengar kata-kata mereka.

Justeru itu, Aini Katering akan berbincang dengan pelangang terlebih dahulu bagi mengelak majlis perkahwinan menjadi kelam-kabut, perancangan rapi sangat diperlukan.

Menurut Aini, sikap sabar dalam menjalankan tugas adalah amat penting dalam setiap usahawan agar perniagaan bertambah maju.  Sebagai usahawan, kita mempunyai tanggungjawab untuk memastikan segalanya berjalan lancar," jelasnya.

Terdapat beberapa pihak katering yang menawarkan harga rendah yang tidak munasabah tetapi gagal memberikan perkhidmatan yang memuaskan kepada pelanggan. Mereka lebih mementingkan kuantiti daripada kualiti. kata beliau, 

Walaupun terpaksa berdepan dengan kerenah orang yang pelbagai ragam, Aini percaya kesabaran dalam melayani pelanggan pasti berbalas dengan keyakinan dan kepercayaan daripada mereka.

Pelbagai pilihan makanan yang disediakan oleh Aini Katering yang membuat masyarakat memerlukan perkhidmatan beliau. Tambah Ros Aini, menyediakan pelbagai pilihan makanan Melayu termasuk rendang, daging kurma, ayam percik, gulai nangka, kari daging tetel, rebung madu, kari ikan dan banyak lagi.

CABARAN

Pada masa yang sama, beliau turut menyatakan penglibatan Aini Katering adalah untuk bersama-sama mengharungi cabaran. Aini berpendapat, berniaga makanan sememangnya bidang yang cukup mencabar, apatah lagi jika tidak berbekalkan kesungguhan, semangat, komitmen, dan pengorbanan yang besar.


Selain memberikan sentuhan orang muda kepada perniagaan tersebut, penglibatan mereka juga bertujuan memberi pendedahan kepada adik beradiknya mengenai perniagaan keluarga yang telah diusahakan sejak tahun 1998 oleh ayahnya.  kata beliau,











No comments:

Post a Comment