Gambar Pilihan

Monday 1 June 2015

TIMBA ILMU KOMUNIKASI PEMBANGUNAN MELALUI LAWATAN KORPORAT




OLEH: ADILLATUL HASIF NASAH



ALOR SETAR 28 April- Seramai 21 mahasiswa Ijazah Sarjana Muda Komunikasi, Universiti Utara Malaysia (UUM) menimba ilmu komunikasi pembangunan melalui lawatan korporat ke beberapa buah organisasi di sekitar Bandaraya Alor Setar baru-baru ini.
Lawatan ini melibatkan tiga buah organisasi kerajaan iaitu Hospital Sultanah Bahiyah, Jabatan Alam Sekitar Negeri Kedah dan Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (MADA).
Lawatan ke organisasi ini bertujuan untuk memberi pendedahan kepada pelajar jurusan komunikasi tentang proses pelaksanaan aktiviti komunikasi oleh organisasi badan berkanun khususnya memberi kesedaran kepada masyarakat dalam hal ehwal pembangunan.
Menurut Adzuldin Mohamed, Timbalan Pengarah Pengurusan Hospital Sultanah Bahiyah Alor Setar Kedah, komunikasi yang paling efektif untuk memberi kesadaran masyarakat berhubung dengan isu pembangunan kesihatan ialah dengan kaedah bersemuka.
“Jabatan Kesihatan akan sentisa turun padang berjumpa dan bersemuka dengan masyarakat untuk memberi pendedahan dari aspek penjaggaan kesihatan seperti denggi, malaria dan sebagainya” ujar beliau.
Pendapat tentang keberkesanan komunikasi bersemuka dalam menyampaikan maklumat prmbangunan kepada masyarakat turut disokong oleh Zulfadli Zakaria, Pengarah Jabatan Alam Sekitar Negeri Kedah dan Mohd Hafizi Zakaria, Ketua Pegawai Perhubungan Awam MADA.
Selain itu, program ini juga memberi peluang kepada pelajar untuk mengetahui secara lanjut  tentang pekhidmatan yang ditawarkan oleh organisasi terlibat bagi membantu pembangunan masyarakat tempatan. Jelas pensyarah pengiring Nor Hayati Jalil.
Menurut peserta program, Siti Salina M. Ramli, 23, banyak infomasi yang diperoleh melalui program lawatan korporat ini.
“Program ini telah mendedahkan kami tentang bagaimana cara sesebuah organisasi menyebarkan idea dan makumat pembangunan kepada masyarakat terutamanya pada zaman moden sebegini.”
Tambahnya lagi, “Sepanjang program ini, kami telah didedahkan tentang aktiviti pembangunan yang dianjurkan oleh organisasi bersama masyarakat setempat.”
“Melalui perkongsian interaksi dan pengalaman, pihak organisasi telah memberikan gambaran yang jelas kepada kami tentang proses-proses komunikasi yang digunakan oleh organisasi untuk menyampaikan maklumat pembangunan kepada masyarakat,” tambah Salina lagi.
Seorang lagi peserta program, Mohd Badrul Hisham Jali, 23, turut memberikan sokongan terhadab penganjuran program sebegini.
“Program sebegini dapat memberikan pendedahan awal kepada pelajar-pelajar komunikasi untuk menghadapi alam perkerjaan pada masa akan datang,” kata Badrul.
“ Dalam setiap sesi taklimat, kita didedahkan dengan pelbagai tugasan-tugasan yang dilakukan oleh organisasi untuk menyebarkan maklumat kepada masyarakat. Semasa berada di dalam kelas, kita didik secara teori tentang bagaimana menyebarkan maklumat kepada orang awam, namun dalam lawatan ini kita boleh melihat secara praktikal bagaimana tugasan ini dilakukan,” ujarnya.
Program ini juga turut disertai oleh dua orang pensyarah pengiring iaitu Mohd Baharudin Othman dan Nor Hayati Mohd Jalil.  



Antara peserta dan pensyarah yang terlibat dalam lawatan korporat

Budu Tiub Tembusi Pasaran Antarabangsa




Mohamad Hisyamudin Zakaria
Mrrabbit9292@gmail.com


Pengalaman tidak dibenarkan menaiki pesawat komersil untuk ke China gara-gara membawa sebotol budu berjaya memberi inspirasi kepada Mat Ismail Jusoh, 63 iaitu pengusaha perusahaan Budu Cap Ketereh untuk komersialkan produk keluarannya dengan mencipta pembungkusan budu dalam tiub.
Sebelum ini kilangnya yang terletak di kampung Genting, Tumpat, Kelantan hanya mengeluarkan produk budu dalam botol, namun selepas tercetusnya idea tersebut, maka beliau membuat satu produk budu baru pakej baru iaitu budu dalam tiub
Inisiatif pengeluar budu terkenal Budu Cap Ketereh tercetus menerusi inovasi yang dibangunkan bersama Institut Standard dan Penyelidikan Perindustrian Malaysia (Sirim) serta Perbadanan Pembangunan Industri Kecil dan Sederhana (SMIDEC).
Menurut Mat Ismail Jusoh, melalui pembungkusan dalam tiub ini akan dapat menyelesaikan masalah penggemar budu yang mahu membawa budu ketika ke luar negara kerana pek botol memang tidak dibenarkan dibawa dalam penerbangan.
Beliau berasa bangga atas usahanya apabila hasil jualan budunya bukan saja mendapat permintaan tinggi dalam negara, malah akan dieksport ke luar negara dalam tempoh terdekat. Budu tiub juga tersebut akan dieksport ke Thailand dalam masa terdekat, menurut Mat Ismail.
Budu dalam tiub tersebut dijual dengan harga RM1.20 setiap satu dan dihasilkan dalam bentuk yang pekat untuk menjimatkan. Oleh itu pengguna perlu mencampurkan sedikit air apabila ingin makan, jadi mereka boleh menjimatkan penggunaan budu tersebut.
Menceritakan kembali pengalaman Mat Ismail Jusoh, mulanya beliau mengusahakan perusahaan budu Cap Ketereh pada tahun 1978, di mana perniagaan tersebut dijalankan secara kecil-kecilan di belakang rumahnya. Apabila perniagaannya semakin mendapat sambutan barulah beliau membina kilang untuk memproses budu.
Selepas berpengalaman memasarkan budu di kawasan berhampiran, Ismail berjaya menerokai perniagaan hingga ke seluruh negara termasuklah Sabah dan Sarawak apabila beberapa pengedarnya membawa budu keluaran kilangnya ke sana.
Sikapnya yang  jujur, tidak sombong dan amanah menjadi resepi dalam kejayaan beliau. Bagi memastikan produknya kekal lama, Mat Ismail berkata bahan utama iaitu ikan bilis perlu dipastikan segar sebelum diproses bersama garam, cili, asam jawa dan air manisan untuk menjadi budu.
Mat Ismail berharap dengan pembungkusan budu dalam tiub yang moden dan bersih ini juga akan membantu usaha menembusi pasaran antarabangsa.