Oleh:
Nurul Atiqah binti semail
Timbalan menteri kewangan,datuk seri ahmad maslan
menunjukkan beberapa keratan akhbar mengenai harga cukai dan perkhidmatan (GST)
Malaysia
merupakan sebuah negara membangun yang bercita-cita untuk menjadi negara maju
pada tahun 2020. Sejajar dengan matlamat itu, pembangunan insfratruktur dan
perkembangan ekonomi negara mestilah berkembang kukuh. Oleh yang demikian,
pihak kerajaan telah memperkenalkan satu sistem cukai baru kepada pengguna untuk
meningkatkan pendapatan negara.
Cukai barangan
dan perkhidmatan (Good and service Tax)
adalah merupakan satu sistem cukai yang baru diperkenalkan dalam negara
malaysia , GST juga dikenali sebagai value added tax (VAT) atau cukai nilai
tambah.
Pelaksanaan cukai
GST pada 1 April adalah untuk memperbaiki dan menyusun semula sistem percukaian
negara masa kini bagi memastikan sistem percukaian negara sistematik dan lebih
efisien disamping dapat mengurangkan kos kenaikan harga barangan.
Cukai ini juga
diperkenalkan untuk menyeimbangkan cukai perkhidmatan dan cukai-cukai
pendapatan yang lain. Hal ini demikian kerana sebelum terlaksananya GST cukai
jualan yang dikenakan adalah sebanyak 10% dan cukai perkhidmatan pula adalah
sebanyak 6%. Ini menjadikan setiap barangan yang dibeli oleh pengguna akan
dikenakan cukai sebanyak 16%.
Namun begitu,
realitinya GST ini, telah membebankan pengguna. Hal ini kerana barangan dan
perkhidmatan yang diuar-uarkan akan diturun harga namun sebaliknya harga barangan
semakin meningkat. Perkara ini telah memberi impak besar kepada rakyat yang
berpendapatan rendah.
Timbalan menteri
kewangan, Datuk Ahmad Maslan berkata “Ilmu kepenggunaan penting bagi melahirkan
pengguna bijak dalam memastikan harga barangan dan perkhidmatan yang dikenakan
cukai barang dan perkhidmatan GST terus terkawal”.
“Mereka
(pengguna) kena tahu dan sedar bahawa yang menentukan harga barang adalah
pengguna, bukannya peniaga. Jangan bagi kuasa ‘raja’ kepada peniaga”, katanya.
Tambah beliau
lagi, “pengguna yang bijak pastinya akan menggunakan kuasa 3M dalam tangani GST
iaitu memilih, memboikot dan melapor sekirannya terdapat peniaga yang menjual
barangan pada harga yang tidak berpatutan”
Akan tetapi,
kenaikan harga barang dipasaran tetap juga tidak dapat dielakkan kerana
syarikat–syarikat besar tidak sanggup menyerap GST itu dan memberi harga murah
kepada pengguna, malahan sebaliknya pengguna perlu menanggung kos cukai
tersebut.
Pengguna tangani GST
Menurut Dr Ahmad
Azrin, “paling tidak ada lima perkara perlu menjadi manual bertindak bagi
setiap pengguna. Pertama, pengguna perlu cuba untuk memahami konsep asas Gst.
Kedua, pengguna perlu menyemak status peniaga dan status barang atau
perkhidmatan setiap kali transaksi”.
Bagi setiap
transaksi ini, pengguna perlu pastikan resit atau bil diperoleh daripada
peniaga. Keempat, pengguna perlu untuk membuat aduan kepada pihak berwajib
sekirannya peniaga menaikkan harga demi kepentingan diri.
Cara yang kelima
adalah pengguna perlu biasakan diri untuk membuat perbandingan harga dipusat
membeli belah yang kebiasaan mereka kunjungi.
Hal ini kerana bagi membantu para pengguna untuk membuat perbandingan
harga sebelum mereka membeli belah.
Selain itu,
sekiranya peniaga menaikkan harga barangan sesuka hati , pengguna berhak
melaporkan kepada Kementerian Perdagangan Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK)
tentang harga barangan yang dinaikkan oleh peniaga dengan sewenangnya tanpa
berpandukan kepada haraga asal barangan tersebut.
Rakyat malaysia,
khususnya pengguna barangan dan perkhidmatan perlu sedar akan kepentingan hak
mereka sebagai pengguna yang bijak dan tidak mudah ditipu oleh peniaga.
Pengguna juga perlulah bijak berbelanja dan berhemah dalam pembelian barangan agar tidak berlaku
pembaziran.
Selain itu, sebagai seorang pengguna mereka perlulah bijak
membandingkan harga sebelum membuat pembelian
agar mereka tidak tertipu.
No comments:
Post a Comment